TIE Interdictor (TIE/it)
TIE/it wygląda jak przerośnięta wersja klasycznego bombowca TIE/sa, i w gruncie rzeczy... tym właśnie jest. Ten stworzony krótko po klęsce Imperium pod Yavinem ciężki bombowiec kosmiczny stanowi twórcze rozwinięcie idei bombowca kosmiczno-atmosferycznego: jego jedynym zadaniem jest dostarczenie sporej ilości wybuchowego ładunku tam, gdzie z różnych względów nie mogą tego zrobić cięższe okręty w rodzaju Gwiezdnych Niszczycieli.
TIE Interdictor garściami korzysta ze sprawdzonych rozwiązań. Większość jego elementów konstrukcyjnych pochodzi w prostej linii z bombowca TIE, a pozostała część wymagała tylko niewielkich przeróbek. Mamy więc środkowy kadłub z kabiną pilota, cztery kadłuby z magazynami uzbrojenia i uniwersalnymi wyrzutniami pocisków rakietowych lub torped protonowych, po bokach klasyczne płaty z ogniwami słonecznymi, a na dole - dwa wyrzutniki bomb protonowych czy innych środków ataku naziemnego. Całości dopełniają dwa lekkie działka laserowe mogące służyć do samoobrony albo oddawania strzałów ostrzegawczych - bo raczej nie do walki kołowej, do której TIE/it jako maszyna o olbrzymiej masie i bezwładności niespecjalnie się nadaje.
TIE Interdictor przenosi czterokrotnie więcej uzbrojenia niż jego pierwowzór, uznano więc, że taka inwestycja powinna być przyzwoicie chroniona i zainstalowano na jego pokładzie osłony energetyczne - niezbyt wysokiej mocy, ale to zawsze coś. Maszyna posiada też przyzwoite opancerzenie, mające w połączeniu z tarczami rekompensować bardzo słabą zwrotność. Sprawia to, że bombowce TIE/it są rzeczywiście trudne do zwalczenia przez lekkie myśliwce wroga, chyba, że te dysponują cięższym uzbrojeniem w rodzaju torped protonowych, albo też są w stanie przez dłuższą chwilę skoncentrować swój ogień na pojedynczym przeciwniku.
Imperium korzystało z TIE Interdictorów przede wszystkim w celu likwidowania odizolowanych, zakonspirowanych baz rebelianckich w miarę, jak udawało się je odnaleźć. Z reguły placówki takie dysponowały na tyle niewielkimi siłami obronnymi, że nie były one w stanie wyeliminować wszystkich TIE/it zanim przynajmniej część z nich nie przedarła się do celu i nie obłożyła go swoim morderczym ładunkiem. Nadciągającemu za pierwszym rzutem sił szturmowych okrętowi-matce pozostawało wówczas zazwyczaj jedynie uprzątnięcie pobojowiska...
Fantasy Flight Games ma problem z tym mysliwcem - w grze fabularnej nazywa go TIE Interdictor, ale w figurkowej - TIE Punisher. Zobaczymy, co się z tego wykluje...
pełna nazwa: | TIE Interdictor (TIE/it) | producent: | Sienar Fleet Systems |
---|---|---|---|
polska nazwa: | Mysliwiec (typu) TIE/it, Interdictor | w slangu: | ? |
prędkość: | [6] | wytrzymałość: | [180] |
w atmosferze: | [850] km/h | osłony: | [30] |
hipernapęd: | - | zwrotność: | [18] |
uzbrojenie: |
|
długość: | [7.8] m |
rozpiętość: | |||
załoga: | 1 | ||
pasażerowie: | - | ||
ładowność: | ? t | ||
cena (nowy): | 253 000 kr | ||
używany: | ? kr | ||
w użyciu od / do: | galaktyczna wojna domowa (po 1 ABY) |
- Stay on Target
- Galactic Battlegrounds