Scyk
Scyk (nazwa pochodzi od gatunku jaszczura z Tatooine) to produkt ciekawej inicjatywy MandalMotors, podjętej praktycznie pod nosem kontrolujących tę firmę imperialnych "doradców" przydzielonych w związku z uprzednim sprzyjaniem przez nią Separatystom. MandalMotors nigdy nie stroniła od układów z półświatkiem, chętnie dokonując drobnych i większych modyfikacji i remontów jednostek należących do rozmaitych organizacji przestępczych, w tym Huttów - oczywiście w zamian za wymierną kwotę w twardej walucie. Stąd też kiedy okazało się, że imperialny doradca w zarządzie jest podatny na przekupstwa i skłonny czasem spoglądać w inną stronę, zdecydowano się na nieco ryzykowne przedsięwzięcie - skonstruowanie myśliwca kosmicznego skierowanego na prywatny rynek.
Owocem tych działań jest właśnie M3-A Scyk - lekka maszyna myśliwska o stosunkowo prostej konstrukcji (co oznacza łatwość naprawy i modyfikacji), niskiej cenie, przyzwoitym pancerzu oraz bardzo słabym uzbrojeniu - to tak na wszelki wypadek, żeby nie kłuć za bardzo w oczy. Zgodnie z oczekiwaniami kupców, uzbrojenie tego myśliwca można bardzo łatwo wymienić, a standardowy interfejs pozwala na szybki montaż w miejscu lasera zarówno działka jonowego, jak i wyrzutni rakiet lub torped protonowych z magazynkiem sześciu pocisków. Przy odrobinie inwencji można tam zainstalować także i coś innego, na przykład emiter promienia ściągającego, czy czego jeszcze dusza zapragnie. Takie rozwiązanie sprawia, że użytkownicy tego typu maszyn zwykli tworzyć eskadry myśliwców o zróżnicowanym uzbrojeniu: kilka jednostek z działkami laserowymi do klasycznej walki, kilka - z jonowymi do obezwładniania przeciwnika, którego pragnie się wziąć żywcem (lub też po prostu przejąć jego ładunek), a także jeden lub dwa Scyki z rakietami lub torpedami na wypadek, gdyby trzeba było rozbić coś większego.
Scyk posiada hipernapęd, chociaż nie wyposażono go w drogi i skomplikowany komputer astronawigacyjny, przez co jednostka ta koordynaty skoków musi otrzymywać z zewnątrz. Takie rozwiązanie nie jest szczególnie komfortowe i w szczególnych przypadkach może narazić formację na przechwycenie danych nawigacyjnych przez wroga, pozwala jednak na zaoszczędzenie przestrzeni hangarowej i wejście myśliwców do akcji szybciej, niż gdyby miały być wypuszczane z jednostki macierzystej dopiero po dotarciu do celu.
Z myśliwców typu Scyk korzystają przede wszystkim co bardziej sformalizowane organizacje przestępcze, posiadające własną flotę - syndykaty Huttów, konsorcja przemytnicze, Czarne Słońce, bandy piratów itp. Również pojedynczy piloci-najemnicy wykorzystują te maszyny ze względu na łatwość, z jaką można obsługiwać je i remontować w pojedynkę. Ze względu na specyficzną sytuację firmy MandalMotors, myśliwiec ten był produkowany stosunkowo krótko - sprzedaż z pierwszej ręki zakończyła się kilka lat po powstaniu Imperium, jednak egzemplarze używane krążyły po Galaktyce jeszcze przez długie lata. Z zainteresowaniem tego segmentu rynku spotkały się również kolejne modele produkowane przez MandalMotors: cięższy Dunelizard i jeszcze cięższa szturmowa Kimogila.
pełna nazwa: | M3-A Scyk Fighter | producent: | MandalMotors |
---|---|---|---|
polska nazwa: | myśliwiec typu M3-A Scyk | w slangu: | - |
prędkość: | 8 | wytrzymałość: | 130 |
w atmosferze: | 950 km/h | osłony: | 40 |
hipernapęd: | 2 | zwrotność: | 24 |
uzbrojenie: |
|
długość: | ? m |
rozpiętość: | |||
załoga: | 1 | ||
pasażerowie: | - | ||
ładowność: | 0.11 t | ||
cena (nowy): | 75 000 kr | ||
używany: | 35 000 kr | ||
w użyciu od / do: | galaktyczna wojna domowa |
- Force Unleashed Campaign Guide
- Galaxies
- Lords of Nal Hutta